Bewegen: verminder stress, verhoog je energie en verleng je leven

We bewegen te weinig

Onze activiteiten vinden eigenlijk alleen nog maar plaats achter een tv, tablet of telefoon. Gemiddeld hebben we 3 uur schermtijd per dag. Maar dat is gemiddeld, gros van de mensen gaat daar ver overheen. Er is een duidelijk verband met de inactiviteit van mensen en gezondheidsproblemen zoals overgewicht, diabetes en… een lagere levensverwachting. Niet dat we de oorlog moeten verklaren met onze moderne technologie, maar de realiteit is wel dat we te weinig bewegen. En de verwachting is dat dit in de toekomst steeds minder gaat worden. 

De basis van beweging

De basis van lichamelijke beweging is een goede balans tussen kracht, flexibiliteit, coördinatie, uithoudingsvermogen en stabiliteit. Deze factoren zijn allemaal belangrijk om een goede bewegingspatroon te ontwikkelen en te behouden. 

  1. Kracht is het vermogen om een object te verplaatsen of weerstand te bieden. 
  2. Flexibiliteit is het vermogen om een bepaalde beweging te maken zonder dat er spanning op de spieren komt. 
  3. Coördinatie is het vermogen om meerdere spieren tegelijkertijd te gebruiken om een beweging te maken.
  4. Uithoudingsvermogen is het vermogen om een beweging voor langere tijd vol te houden. 
  5. Stabiliteit is het vermogen om een beweging te maken zonder dat je uit balans raakt.

Al deze eigenschappen zijn belangrijk voor het behouden van een goede gezondheid en het verminderen van het risico op blessures.

Verleng je leven

Uit onderzoek blijkt (Framingham Heart Study) dat 5 keer per week, 30 minuten wandelen per dag de kans op vroegtijdig overlijden met 20 tot 30% verminderd. Ongeacht je leefstijl. Laat het argument dat je ‘niet fit’ bent je dus niet weerhouden om te bewegen. Of heb je geen tijd? Dat mag ook geen argument zijn. Voor elk uur dat je wandelt, leef je zeven uur langer. Je genereert dus tijd. Bovendien maakt bewegen je ook gelukkiger. Al vanaf 10 minuten fietsen is dat effect meetbaar.

Hoeveel moet je dan bewegen? 

Je hoeft geen marathons te lopen om optimaal gezond te zijn. Matige beweging is prima, zoals wandelen, fietsen, zwemmen, roeien en dansen. Deze activiteiten dienen wel met enthousiasme te worden uitgevoerd. Wandel dus lekker door, fiets zonder trapondersteuning en zet flink aan bij het zwemmen. Je hartslag verhoogd zich bij de activiteit maar je moet wel in staat zijn een gesprek te voeren. 

Stress

Beweging helpt stress te verminderen doordat het de hoeveelheid cortisol, een stresshormoon, in je bloed verlaagd. Het helpt ook bij het verhogen van endorfines, een chemische stof die je stemming verbetert. Beweging verhoogt ook je energie, vermindert spanning en verbetert je slaap. 

Brein

Ons cognitief functioneren verbetert wanneer we regelmatig bewegen. Ongeacht je leeftijd. Ons brein wordt beter doorbloed wat een gunstig effect heeft op allerlei hersenziekten zoals dementie en de ziekte van Parkinson. Ook gaan we ons veel beter voelen, ons brein maakt namelijk allerlei ‘happy’ hormonen aan. De hardlopers onder ons kennen dit verschijnsel; het wordt ook wel ‘runners high’ genoemd.

Conclusie

Beweging is een essentieel onderdeel van een gezond leven. Het vermindert het risico op vele gezondheidsproblemen, vermindert stress, verhoogt je energie en verbetert je cognitief vermogen. Door regelmatig te bewegen kunnen we onze levensverwachting verlengen en ons gelukkiger voelen. Dus laat je niet weerhouden en ga vandaag nog aan de slag!

Wil je meer weten over beweging? Klik hier om er meer over te lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.