Je slaap of je leven

Idealiter zouden we een derde van ons leven slapend doorbrengen. In de jaren 1950 sliepen mensen gemiddeld 8 uur per dag. Dat is tegenwoordig gemiddeld maar 6,5 uur per nacht. Dat is een vermindering van 20% en mag inmiddels een chronisch slaaptekort heten. 

Waarom slapen we?

Tijdens het slapen is ons lichaam en brein bezig met allerlei processen. Er wordt weefsel hersteld, groeihormonen aangemaakt, afvalstoffen opgeruimd en we verwerken alle informatie die we op de dag hebben opgedaan. Slapen helpt ook om energie te herstellen en te ontspannen. Na een goede nacht slapen hoor je je fit te voelen en helder te kunnen nadenken en handelen. Het gezegde “er eens een nachtje over slapen” is daarom ook niet uit de lucht gegrepen.

Hoeveel slaap heeft een mens per dag nodig?

Hoeveel slaap je nodig hebt, is afhankelijk van je leeftijd. Volwassenen hebben gemiddeld 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig, terwijl kinderen of mensen die ziek zijn meer slaap nodig hebben.

Er zijn vijf fases van de slaap:

  1. Non-REM (*): Deze fase duurt ongeveer 75-90 minuten en is de eerste fase van de slaap.
  2. Lichte REM: Deze fase begint na ongeveer 90 minuten en duurt ongeveer 20 minuten.
  3. Diepe RE: Deze fase begint na ongeveer 110 minuten en duurt ongeveer 10 minuten.
  4. Non-REM: Deze fase begint na ongeveer 120 minuten en duurt ongeveer 45-60 minuten.
  5. REM: Deze fase begint na ongeveer 135 minuten en duurt ongeveer 15-30 minuten.

*Rapid Eye Movement

 De hele slaapcyclus duurt ongeveer 90-120 minuten en wordt meerdere keren herhaald gedurende de nacht.

Wat zijn de gevolgen van slaaptekort?

Slaaptekort is een stressor voor je lichaam en geest. Het heeft dezelfde effecten als stress heeft op je lichaam. Een chronisch slaaptekort werkt hart- en vaatziekten zoals een hartinfarct in de hand. Ook verzwakt je immuunsysteem en ben je vatbaarder voor verkoudheid en infecties. Slaaptekort maakt ons minder alert en veroorzaakt sneller ongelukken. Ook je productiviteit en uithoudingsvermogen verminderd. Vergeet ook niet dat we emotioneel gevoeliger worden. Angst en depressie hangt ook samen met slaaptekort. 

Zoals je misschien zelf al geconcludeerd hebt wakkert een slaaptekort allerlei ziekten aan. 

Hoe kun je je slaap verbeteren?

  1. Zorg ervoor dat je elke dag op hetzelfde tijdstip gaat slapen en opstaat.
  2. Zorg ervoor dat je slaapkamer donker, stil en koel is.
  3. Geen cafeïne, nicotine en alcohol voor het slapengaan.
  4. Plan regelmatige lichaamsbeweging gedurende de dag.
  5. Gebruik je slaapkamer alleen voor slapen en seks.
  6. Eet geen grote maaltijden of snacks voordat je gaat slapen.
  7. Neem een warm bad of douche voor het slapengaan.
  8. Gebruik ontspannende activiteiten zoals meditatie, yoga of lezen voordat je gaat slapen.

In het algemeen is het van cruciaal belang om voldoende slaap te krijgen om je gezondheid en welzijn te behouden. Als je moeite hebt om in slaap te komen en je hebt er voor je gevoel alles aan gedaan om je slaap te verbeteren, raadpleeg dan je arts. Slaaptekort is té slopend om niets aan te doen.

 

Wil je meer weten over slaap? Klik dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.