Stress. Een levensreddend oerinstinct.

Stress is een oerinstinct dat door mensen en dieren in het algemeen gebruikt wordt om te overleven. Het is een belangrijk mechanisme dat ons klaarmaakt om te vluchten of te vechten. In minder dan een seconde moeten we reageren op het gevaar. Op dat moment neemt ons zenuwstelsel neemt het over. Door het verhogen van onze hartslag, het verhogen van onze bloeddruk en het verhogen van onze energieniveaus zijn onze spieren direct in staat om te reageren. Gaan we vechten? Of vluchten we? Hier spreken we van acute stress, een kortstondig en onmisbaar impuls als we in een levensbedreigende situatie komen.

Chronische stress

Zoals hierboven is beschreven is acute stress een lichamelijke reactie op een kortstondig, levensbedreigend gevaar. Chronische stress is de langdurige, constante en een ongezonde vorm. Geldzorgen, familiekwesties en trauma zijn enkele voorbeelden. Onderschat ook niet de verplichtingen die we onszelf opleggen. De druk om goede ouders te zijn. Mooi, groot en comfortabel willen wonen. Joviale en goede vrienden zijn. Hardwerkende en gewaardeerde werknemer zijn. En ook grootse en meeslepende vakanties willen beleven. Onderschat de impact niet die dat met zich meebrengt.

Wat zijn de symptomen van chronische stress

  1. Vermoeidheid
  2. Verlies van eetlust
  3. Lichamelijke pijn, zoals hoofdpijn, spierpijn en zere rug
  4. Slecht slapen
  5. Piekeren, angst en depressie
  6. Onder gepresteerd voelen
  7. Ongecontroleerde woede en irritatie
  8. Concentratieproblemen
  9. Weinig energie
  10. Verslavingen zoals alcohol, drugs en roken

Chronische stress is dodelijk

Stress kan het leiden tot een verminderde productiviteit op het werk, relatieproblemen en het verlies van levensvreugde. Pak je de oorzaken niet aan, kan het leiden tot serieuze gezondheidsproblemen zoals hartaandoeningen, beroerte, diabetes, vermoeidheid en zelfs kanker.

Er zijn verschillende manieren om stress te verminderen.

  1. Beweging: Regelmatige lichaamsbeweging helpt spanning te verminderen.
  2. Slaap: Zorg ervoor dat je genoeg slaapt.
  3. Ontspanningstechnieken: Probeer meditatie, yoga of andere ontspanningstechnieken.
  4. Gezond eten: Eet gezond om je geestelijke en fysieke gezondheid te ondersteunen.
  5. Socialiseer: Zorg ervoor dat je regelmatig met anderen omgaat.
  6. Vereenvoudig uw leven: Probeer taken te verminderen die spanning veroorzaken.
  7. Zoek hulp: Kom je er zelf niet meer uit? Zoek dan hulp van een psycholoog of therapeut.

Conclusie

Stress is een veelvoorkomend probleem dat veel mensen tegenwoordig tegenkomen. Het is belangrijk om te leren hoe je het kunt verminderen. Er zijn verschillende manieren waarop je stress kunt verminderen, waaronder therapie, lichaamsbeweging, ontspanningstechnieken, gezonde voeding en meer. Lukt het niet om dit alleen op te lossen? Zoek dan hulp van een professionele therapeut.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Klik hier en kom nog meer te weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.